П’ятниця, 24 Травня, 2024

Перегони Миколи фон Мекка та розкіш родини Радзивіллів: волинські автівки на ретросвітлинах   

Автомобілі на Волині вже на початку ХХ століття набули популярності серед широких мас населення. Луцька історикиня Тетяна Яцечко-Блаженко провела дослідження та опублікувала ретросвітлини різних автівок та список цікавих фактів, пише lutsk-future.com.ua.

Популяризація автомобілізму Миколою фон Мекком

Маєток відомого барона Миколи фон Мекка розташовувався у Рожищі. За часів Волинської губернії саме він вважався першим, хто давав рушійну силу популяризації транспортних засобів. Саме він виявився організатором значної кількості відповідних змагань, автопробігів та перегонів на початку ХХ століття.

Барон фон Мекк у період 1906-1913 роках володів двома автобусами та десятьма автомобілями. Усі транспортні засоби марки Mercedes. На Волині у свій маєток він навідувався час від часу.   

Благодійник у 1912 році планував очолити Варшавський автопробіг, а також стати його командором. Це зробити так й не вдалося, але у зв’язку зі своєю зайнятістю та переймався радше інтенсивною побудовою нових залізничних колій, тому на захід не з’явився.

Микола фон Мекк продемонстрував знак поваги до учасників автопробігу. Його маєток у Рожищах використовували як готель учасники автоперегонів. Також саме у цьому містечку розташовувалася одна з перших великих автозаправок на теренах Волинської губернії.

Барон фон Мекк й надалі планував організувати пробіги на території Волині, але плани так й не реалізувалися. В 1929 році барона заарештували каральні органи НКВС. Його звинуватили у “контрреволюційній шкідницькій організації” та розстріляли.

Відзначалися своїми успіхами у напрямку просування автомобільної галузі й представники відомої родини Радзивіллів з Олики. Вони також володіли чи малим автопарком. Очевидці розповідають, як в 20-х роках вельможі пересувалися на новинках тогочасного автопрому. 

Автоперегони  

За часів Другої Речі Посполитої автомобільна галузь стрімко розвивалася. “Волинський Клуб Автомобільний” розпочав роботу 11 травня 1929 року. Організація відповідала за Перший Волинський Райд. Він відбувся за напрямком Луцьк-Львів-Люблін-Луцьк. 

Інженера Францішека Ксєнжопольскі обрали у 1930 році віцепрезидентом клубу. Він працював на посаді директора Волинської дирекції публічних робіт в Луцьку. У перегонах брав участь й перший офіційний представник американського автомобільного концерну Ford. Це відбулося у 1929 році.

Автомобілі подолали відстань у 970 кілометрів. Райд Волинський оцінили на найвищому рівні. Організація заходу виявилася доволі успішною. 

Завдяки представникам поліції та дорожніх служб на дорогах всіх воєводств (окрім Волинського) панував порядок. Вони допомагали з напрямком та організаційними питаннями. Заправляли автівки маслом та бензином компанії Standart Nobel Vacuum Oil Company. Вони заправляли автомобілі на відповідних станціях в Луцьку, Любліні та Львові. В Луцькому казино закінчився Райд урочистою вечерею. Усі учасники були задоволені заходом та обіцяли брати знову брати участь у відповідних змаганнях.   

За радянських часів вже не було таких масштабних заходів. Місцеве населення загалом бачило розкішні автомобілі тільки на урочистостях. Весільні кортежі у селах місцеві мешканці бачили лише вантажівки. Гості були дуже щасливі. Вони сиділи в кузові та вважали вантажівку найкращою автівкою. Саме такі “святкові” транспортні засоби можна побачити на представлених на фото у матеріалі.

На весільній автівці весело було пересуватися й влітку. Іноді всі злазили з кузова і гуртом визволяли транспортний засіб. Такі своєрідні кортежі у селах були поширені до кінця 1980-х років. 

Вже після розпаду Радянського Союзу в людей почали частіше з’являються легківки, тому габаритні вантажівки майже не використовували в весільних обрядах. Все ж і у XXI столітті можна побачити на вулицях волинських міст автомобілі у ретростилі.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.